YIT nousi toiseksi ihanteellisimmaksi rakennusalan työnantajaksi tekniikan ammattilaisille

YIT OYJ Lehdistötiedote 25.10.2019 klo 10:30

Universum YIT

YIT nousi toiselle sijalle tekniikan ammattilaisten rakennusalan ihannetyönantajana Universumin Ammattilaiset-tutkimuksessa parantaen sijoitustaan viime vuodesta kaksi sijaa. Kaupallisen alan ammattilaiset valitsivat YIT:n rakennusalan ihannetyönantajaksi. YIT jatkoi nousuaan myös tekniikan ihannetyönantajien ranking-listalla ja paransi sijoitustaan viime vuodesta neljä pykälää sijalle 11.

Rakennusalalla tarvitaan yhä monipuolisempaa osaamista ja eritaustaisia ammattilaisia.

Tämä on totta etenkin YIT:n tapauksessa, sillä liiketoimintamallimme ydin on vastuullinen kaupunkikehittäminen sekä kyky kehittää omaperusteisia ja muita suunnitteluvastuuta sisältäviä, vaativia hankkeita.

Uusien ammattilaisten kasvattaminen alalle on ollut YIT:lle jo vuosien ajan strateginen valinta. Se käy ilmi tuoreesta Universumin Ammattilaiset -tutkimuksesta, mutta myös toukokuussa julkaistusta Universumin Opiskelijat-tutkimuksesta, jossa YIT nousi rakennusalan ihannetyönantajaksi sekä ylsi ennätyskorkealle 5. sijallaan tekniikan ihannetyönantajien listalla.

Ammattilaiset arvostavat työyhteisöä ja tapaa, jolla heitä kohdellaan

Tekniikan ammattilaiset arvostavat vahvasti myös työyhteisöään. Tutkimuksen Ihmiset ja kulttuuri -kategoriassa tärkeimpänä ammattilaiset pitivät esimiehiä, jotka tukevat kehittymistä, toisena ystävällistä työilmapiiriä, ja kolmantena työntekijöitä kunnioittavaa kulttuuria.

”Nykypäivänä eivät enää pelkät työtehtävät ratkaise, vaikka omassa työssään kehittyminen onkin tärkeässä roolissa. Kun työuraa on kulkenut jo pidemmän polun, työyhteisö painaa yhä enemmän vaakakupissa. Henkilöstömme kokonaisvaltainen hyvinvointi on meille kantavana teemana. Esimerkiksi viime vuoden henkilöstötutkimuksessamme saimme erinomaista palautetta juuri työssä viihtymisestä. Henkilöstömme koki saavansa tukea esimiehiltään sekä tekevänsä tiivistä yhteistyötä työyhteisön sisällä”, kertoo YIT:n rekrytoinneista ja resurssoinnista vastaava henkilöstöpäällikkö Timo Piili.

Onnistuneiden hankkeiden takana valtava määrä erityisosaamista

Laaja kirjo eritaustaisia ammattilaisia sekä luottamus asiantuntijoiden osaamiseen on onnistuneiden projektien ja toiminnan kehittymisen lähtökohta.

”Ilman taitavien erityisosaajien joukkoa niin rakentamisessa kuin projektijohdossa ei esimerkiksi Helsingin Pasilan Triplan ja keskustakirjasto Oodin kaltaisia hankkeita pystyttäisi toteuttamaan menestyksekkäästi. YIT:llä on vahva kulttuuri, jossa haluamme jakaa osaamista ja onnistua yhdessä. Konkarit ohjaavat nuorempia ammattitaidolla, jonka vain kokemus voi tuoda tulleessaan, ja vastaavasti he saavat nuoremmilta tekijöiltä uusinta tietotaitoa. Vastuuta annetaan, mutta ilman tukea ei jätetä”, jatkaa Piili.

Suurprojektin toteuttamistaidon lisäksi YIT:ltä löytyy harvinaisia ammattiryhmiä, joissa osaaminen koko Suomen tasolla on joko pienen porukan tai jopa yksittäisten ihmisten varassa. Esimerkiksi vaativia liukuvaluja, kuten vesitorneja, tekee YIT:llä pieni ja ylpeä ammattilaisten porukka, jossa kokeneimmilla on takana jo yli 30 vuotta liukuvalun parissa YIT:llä. Onneksi porukassa on myös nuorempia oppipoikia taitoa jatkamassa, sillä liukuvalua ei opi koulussa vaan ainoastaan mestari-kisälli-mallilla.

Huippujemme ylpeät rakentajat – liukuvalu on tehokas rakennustapa ja perinne, joka on vaarassa hävitä

Oodin rakennustyömaa kasvatti useita luovan alan ammattilaisia

YIT rakennusalan ihannetyönantaja opiskelijoille

Timo Piili, henkilöstöpäällikkö, YIT Oyj, timo.piili@yit.fi, puh. 040 5733254