YIT:n ensimmäisen puumoduulikerrostalon rakentaminen aloitettu Tampereella

YIT OYJ Lehdistötiedote 25.2.2020 klo 14:00

Tampereen Tohtori YIT

YIT on aloittanut historiansa ensimmäisen puukerrostalon rakentamisen Tampereen Hervannassa, Tieteenkadun varressa.

As Oy Tampereen Tohtori rakennetaan moduuleista. YIT on jo pitkään käyttänyt tuotannossaan osittain itse valmistamiaan, osittain ulkopuolelta hankittuja kylpyhuone, taso- ja seinäelementtejä, mutta Tohtori on YIT:n ensimmäinen, kokonaan moduuleista rakennettava asuntokohde.

Puumoduulirakentaminen linkittyy tiukasti YIT:n strategiaan.

”Strategiamme mukaisesti haemme toimintaamme tuottavuutta vähentämällä hukkaa sekä lyhentämällä hankkeidemme läpimenoaikoja. Moduuli- ja esivalmisterakentaminen vastaavat erinomaisesti tavoitteisiin. Osana Green Growth -kehitysohjelmaamme selvitämme myös mahdollisuuksiamme pienentää toimintamme ja tuotteidemme CO2-päästöjä”, sanoo johtaja Antti Inkilä YIT:ltä.

YIT on jo aiemmin rakentanut Hervantaan kolme ns. Smartti-kohdetta. Näistä Tampereen Tutkija valmistui kesäkuussa 2017 ja Tampereen Maisteri huhtikuussa sekä Kandidaatti syyskuussa 2018. Smartti-asumiskonseptissa yhdistyvät toiminnallisuus ja muunneltavuus. Laajasti esivalmisteita hyödyntävissä Smarteissa on keskitytty neliöiden tehokkaaseen hyödyntämiseen.

”Pyrimme hankkeissamme jatkuvasti tutkimaan vaihtoehtoisia materiaali- ja tuotantoratkaisuja sekä niiden ympäristövaikutuksia. Samaan kortteliin, samankaltaisissa olosuhteissa kohoavat, mutta erityyppiset kohteet tarjoavat meille ainutlaatuisen mahdollisuuden verrata puu- ja betonirakentamista toisiinsa sekä perinteisempää rakentamista moduulirakentamiseen”, toteaa Inkilä.

Moduulirakentamisen eduiksi Inkilä mainitsee mm. nopean pääoman kierron, lyhyen rakennusajan tarjoaman muuttovalmiuden, talvirakentamisen pienemmät kustannukset paikallaan rakentamiseen verrattuna sekä vähäisemmät haitat työmaan lähiympäristölle. Työturvallisuus ja työolosuhteet paranevat, kun suurin osa rakennustöistä siirtyy ulkoa työmaalta tehtaaseen.

Tampereen Tohtorin arvioitu valmistumisaika on kesällä 2020, mikä tarkoittaa sitä, että kerrostalo valmistuu noin neljän kuukauden kuluttua moduuliasennusten aloittamisesta.

YIT rakentaa Tampereen Tohtorin OP-Vuokratuotto -erikoissijoitusrahastolle vuokra-asuntokohteeksi.

”Tampereen Tohtorin rakentumisen myötä puukerrostaloasuntojemme määrä kasvaa n. 300:aan. Tulemme jatkossakin investoimaan puukerrostaloasumiseen osana asuntosijoitustoimintaamme. Puurakentaminen sopii hyvin arvoihimme matkalla hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen ja puurakentamisen lisäämiseen Suomessa. Moduulirakentamisen edistäminen ja rakennustuotannon siirtäminen sisätiloihin on myös hyvä tapa kehittää rakentamisen käytäntöjä ja varmistaa rakennuksen ja asuntojen laatukriteereiden täyttyminen”, OP Kiinteistösijoituksen rakennuttajapäällikkö Kari Kangasmaa kertoo.

YIT on sopinut asuntokohteiden toteuttamisesta sijoittajalle Suomessa yhteensä noin 50 miljoonan euron arvosta

Antti Inkilä, johtaja, Asuminen Suomi ja CEE -segmentti, YIT Oyj, puh. 040 864 4358, antti.inkila@yit.fi
Johanna Savolainen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 305 4594, johanna.savolainen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa.Vuoden 2019 liikevaihtomme oli noin 3,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi