YIT:N ENERGIANERO INNOVAATIOKILPAILU PÄÄTTYI: IDEASARJAN VOITTI VALONI-AURINKOLÄMPÖJÄRJESTELMÄ

LEHDISTÖTIEDOTE 10.2.2012 klo 9.00

Reilut kymmenen kuukautta kestänyt YIT:n Energianero Innovaatiokilpailu on päättynyt. Ideasarjan voitti PAM-energia Oy:n kehittämä aurinkoenergiaa lämmitykseen hyödyntävä Valoni-järjestelmä. YIT:n toimitusjohtaja Juhani Pitkäkoski luovutti järjestelmän kehittäjälle Matti Puikkoselle 15 000 euron suuruisen rahapalkinnon torstaina 9.2.2012 YIT:n järjestämässä Työn ja tilan evoluutio -seminaarissa Helsingissä.

Tuotesarjan palkinto jaettiin kilpailun ensimmäisessä palkintojenjakotilaisuudessa elokuussa 2011, ja sen voitti Wisepro Oy:n sääennustesäätöjärjestelmä. Samalla annettiin Ideasarjassa kunniamaininta lämpöpumppusovellukselle.

YIT:n Energianero Innovaatiokilpailun oli avoin kaikille suomalaisille ja sen tavoitteena oli löytää uusia energiatehokkaita innovaatioita. Tuomaristoon kuuluivat YIT:n lisäksi edustajat Aalto-yliopistosta, Keksintösäätiöstä ja Tekesistä. Kilpailussa oli kaksi sarjaa: tuote- ja ideasarja. Molemmissa sarjoissa ehdotusten tuli liittyä YIT:n toimintaan, kuten rakentamiseen, talotekniikkaan tai teollisuuspalveluihin, ja niiden oli vähennettävä merkittävästi ostoenergian tarvetta.

– Innovaatiokilpailu oli erittäin mielenkiintoinen ja jännittävä. Kilpailuun saatiin kaikkiaan noin 100 ehdotusta ja onkin ollut hienoa saada eri tahojen ideoita ja ajatuksia arvioitaviksi. Keväällä saimme paljon ideoita tulisijojen savukaasujen sisältämän energian talteenotosta ja syksyllä moni idea on liittynyt auringon tuottaman lämpöenergian talteenottoon; ikään kuin vuodenaikojen mukaan, kertoo tuomariston puheenjohtajana toiminut johtaja Timo Lehmus YIT:ltä.

Valoni-aurinkolämpöjärjestelmä on kehitetty Suomen vaativiin olosuhteisiin

Valoni-lämmitysjärjestelmässä aurinkoenergia muutetaan keräimessä absortoitumispinnalla lämmöksi. Absortoitumispinnalta lämpö siirretään keräimen ilmatilan kautta rakennuksen lämmitykseen sekä pitkäaikaisvarastoon maaperään rakennuksen alle. PAM-energia Oy:n kilpailuehdotuksen mukaan vuoden keskimääräinen lämpökerroin (COP) on jopa 24, mikä on lähes viisinkertainen normaaliin maalämpöpumppuun verrattuna. Valoni-talossa yhdellä kWh:lla sähköä saadaan 24 kWh lämpöä. Valoni-aurinkolämpöjärjestelmästä on rakennettu vuonna 2009 koetalo, jossa energiamittaukset on tehty ja rakennusfysikaaliset ominaisuudet tutkittu.

- Valoni täytti kaikki palkinnon saannin ehdot. Uutta oli se, että lämpöä siirretään pitkäaikaisvarastoon rakennuksen alle, josta sitä hyödynnetään myöhemmin. Tämä vähentää oleellisesti ostoenergian tarvetta. Kilpailuehdotuksen mukaan takaisinmaksuaika on alle 5 vuotta, toteaa johtaja Timo Lehmus YIT:ltä.

Ympäristöministeriön energiankulutusta määrittelevä ET- eli energiatehokkuusluku (kWh/brm2/a) on Valoni-järjestelmällä lämmitettävässä talossa 58. Se alittaa selvästi vähän energiaa kuluttavan A-energialuokan ylärajan, joka on 150. Valoni-järjestemän talossa ostoenergiaa kuvaava luku on vain 19 kWh/brm2/a, kun esimerkiksi minimienergia- tai passiivitalossa se on 25 kWh/brm2/a ja normitalossa 100 kWh/brm2/a.

– Olemme iloisia tästä palkinnosta ja toivomme, että se lisää mielenkiintoa aurinkoenergian hyödyntämiseen. Aurinkoenergia ei saastuta. Lisäksi se on ilmaista energiaa, jota on paljon saatavilla, eikä sen hinnassa ole nousupaineita. Aurinkoenergiaa ei myöskään veroteta ja sillä on pieni hiilijalanjälki, toteaa toimitusjohtaja Matti Puikkonen PAM-energiasta.

Timo Lehmus, liiketoimintaryhmän johtaja, Toimitilat, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 409 181, timo.lehmus@yit.fi
Matti Puikkonen, toimitusjohtaja, LVI-suunnittelu PAM-energia Oy, puh. 041 4650 007, pam@sci.fi

YIT OYJ

Virva Salmivaara
Viestintäjohtaja

YIT viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2012. Yhtiö perustettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1912. Tänä päivänä YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.