YITHackathonin voitti Montinutra Oy ekologisella metsäteollisuuden sivuvirtojen hyödyntämisen ratkaisulla

YIT Oyj Lehdistötiedote 18.11.2022 klo 10.00

YITHackathon

Montinutran ratkaisu soratien pölynsidontaan perustuu metsäteollisuuden sivuvirtojen hyödyntämiseen. Raaka-aineena ratkaisussa on puupuru, jota prosessissa jalostetaan.

”Hackathon-konsepti on loistava ideoiden intensiiviseen eteenpäin kehittämiseen. Voitto yllätti osin, koska kisa oli kova. Odotamme innolla yhteistyötä YIT:n kanssa”, sanoo Technology Manager Pertti Tiitola Montinutrasta.

YITHackathonissa tavoitteena oli löytää uusia ekologisia materiaaleja, jotka sitoisivat tehokkaasti pölypartikkeleja toisiinsa sorateiden pintakäsittelyssä tai muodostaisivat kalvon soratien pintaan. Materiaalit eivät saaneet olla haitallisia pohjavedelle tai ympäristölle.

Sorateiden pölynsidontaan käytetään tällä hetkellä suoloja, joiden käyttöä pyritään vähentämään ympäristövaikutusten takia. Lisäksi teiden kunnossapidossa käytetyt suolat voivat nopeuttaa ajoneuvojen korroosiota. Ilmastonmuutoksen myötä sorateiden kuivuus on lisääntynyt, mikä on johtanut sorateiden pölyämishaasteiden pahenemiseen ja teiden käsittelytarpeen lisääntymiseen entisestään.

Innovaatiokilpailussa loppusuoralla olivat Montinutra Oy, LignoSphere Company, Metsäväylä Oy, Ekopine Oy ja Bang & Bonsomer Group Oy. Hackathonin toteuttivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun yrityskiihdyttämö BioPaavo yhdessä Kasvu Openin kanssa.

”Yhteistyö BioPaavon ja JAMK:n kanssa on sujunut erittäin hyvin. YITHackaton on yllättänyt meidät positiivisesti ja ylittänyt ennakko-odotuksemme. Meille tämä on ensimmäinen tämän kaltainen yhteistyöprojekti ja olemme saaneet yhteistyöstä asiantuntevan ja sitoutuneen henkilöstön avulla paljon irti”, kertoo Kunnossapidon tekninen johtaja Timo Paavilainen YIT:ltä.

Biotalouden yrityskiihdyttämö Saarijärvelle (BioPaavo) -hanketta toteuttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun Biotalousinstituutti, ja sitä rahoittaa Keski-Suomen liitto Euroopan aluekehitysrahaston tuella sekä Sitra ja Saarijärven kaupunki.

Timo Paavilainen, Kunnossapidon tekninen johtaja, YIT, puh. 040 0569 106, timo.paavilainen@yit.fi
Annimari Lehtomäki, johtava asiantuntija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, puh. 050 464 2563, annimari.lehtomaki@jamk.fi
Pirita Tiusanen, viestintäpäällikkö, YIT, puh. 044 240 9822, pirita.tiusanen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Jo 110 vuoden ajan olemme luoneet parempia elinympäristöjä asiakkaillemme: toimivia koteja kestävään asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin sekä infrastruktuuria ihmisten, yritysten ja yhteiskunnan sujuvampaan liikkumiseen. Työllistämme 5 500 ammattilaista yhdeksässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 2,7 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi