YIT rakentaa uuden risteilyterminaalin Tallinnan satamaan

YIT Oyj Lehdistötiedote 8.1.2020 klo 11.00

Tallinn Cruise Terminal 3

YIT on allekirjoittanut Tallinnan sataman kanssa sopimuksen uuden risteilyterminaalin rakentamisesta Tallinnaan. Sopimuksen arvo on yli 13 miljoonaa euroa, ja se kirjataan vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen tilauskantaan. Työt alkavat tammikuussa 2020, ja arvioitu valmistumisaika on kesällä 2021.

Sopimus sisältää kolmikerroksisen, noin 4 000 neliön suuruisen terminaalirakennuksen rakentamisen, matkustaja-alueen satamalaiturille, leikkipuiston ja pysäköintipaikkoja.

Moneen käyttöön sopiva ja ympäristön huomioon ottava risteilyterminaali rakennetaan Tallinnan vanhan kaupungin satamaan olemassa olevien terminaalien viereen. Sekä rakennuksen sisä- että ulkopuolisessa arkkitehtuurissa on painotettu materiaalien ja laitteiden parasta mahdollista ympäristövaikutusta. Rakennus lämmitetään merestä kerättävällä lämmöllä ja aurinkopaneeleilla.

Risteilysesongin ulkopuolella rakennus toimii tapahtumien, konserttien ja konferenssien pitopaikkana, ja sinne mahtuu jopa 2 000 henkeä.

Rakennuksen tekninen suunnittelu perustuu tutkimukseen, jolla selvitettiin, miten parhaiten saadaan käyttöön energiatehokkaat, ekologiset ja kestävät ratkaisut siten, että ne sopivat pohjoismaiseen ilmastoon ja mahdollistavat rakennuksen käytön myös risteilykauden ulkopuolella. Tutkimusta rahoitti Euroopan unionin Vihreä risteilysatama -projekti, joka on osa 11 maan yhteistä Itämeren Interreg Baltic Sea Region -ohjelmaa.  Projektin tavoite on tehdä Itämeren alueesta kestävämpi risteilyturismin näkökulmasta.

Peter Forssell, johtaja, Toimitilarakentaminen, Baltia ja CEE, YIT, puh. 040 532 2273, peter.forssell@yit.fi

Arja Korhonen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 5545806, arja.korhonen@yit.fi

Sirle Arro, AS Tallinna Sadam, Head of Marketing and Communication, puh. 372 513 0979., s.arro@ts.ee

Jakelu: Keskeiset mediat, www.yitgroup.com/fi