YIT ottaa merkittävän askeleen kohti vähähiilistä rakentamista

YIT Oyj Lehdistötiedote 4.10.2022 klo 9.00

Nihdin Portti. Kuva: YIT

YIT ottaa merkittävän askeleen kohti vähähiilistä rakentamista ja siirtyy käyttämään asuntotuotannossaan Consolis Parman vähähiilisiä ontelolaattoja. Sopimus koskee ensi vaiheessa yhtiön pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan yksiköiden kerrostalotuotantoa ja sen on määrä laajentua valtakunnalliseksi asteittain.

”Rakennamme kestäviä koteja ja asuinympäristöjä. Haemme keinoja pienentää rakentamisen ilmastovaikutuksia ja sopimuksen myötä otamme merkittävän askeleen ilmastotyössämme. Olemme strategiamme mukaisesti sitoutuneet vähentämään sekä oman toimintamme että arvoketjumme päästöjä Science Based Targets -aloitteen mukaisesti”, sanoo YIT:n Asuminen-segmentin johtaja Antti Inkilä.

Vantaalle toimitettiin maailman ensimmäiset vähähiiliset ontelolaatat

YIT ja Consolis Parma ovat allekirjoittaneet sopimuksen, joka koskee ala-, väli- ja yläpohjarakenteissa käytettävien ontelolaattojen vaihtamista vähähiilisiksi YIT:n asuntotuotannossa.

Vähähiiliset ontelolaatat ovat YIT:n ja Consolis Parman yhteisen tuotekehityksen tulosta. YIT:n rakentama As. Oy Vantaan Mekaanikko on ensimmäinen kohde maailmassa, jossa ontelolaattoja pilotoitiin viime vuonna. Nyt solmitun sopimuksen myötä Parman vähähiilisten ontelolaattojen toimitukset YIT:n uusiin käynnistyviin asuntokohteisiin alkavat jo marraskuussa 2022.

Rakennusmateriaalien päästöt ovat noin viisi prosenttia ja rakennustoiminnasta työmailla syntyvät päästöt noin kaksi prosenttia Suomen kokonaispäästöistä.

YIT:n asuntotuotannossa ontelolaatta on rakennustuotteiden osalta päästövaikutuksiltaan suurin yksittäinen materiaali ja sen osuus asuinrakennuksen materiaaliperäisistä päästöistä on noin viidennes. Vähähiilisiin ontelolaattoihin siirtyminen tarkoittaa noin neljän miljoonan kilon hiilidioksidipäästövähennystä vuositasolla. Tämä vastaa noin 560 suomalaisen keskimääräisiä vuosipäästöjä tai 680 automatkaa maapallon ympäri.

”Haluamme olla elinkaariviisaan ja kestävän betonirakentamisen luotettava kumppani. Olemme tehneet hartiavoimin töitä rakennetun ympäristön vastuullisen kehittämisen eteen ja tuoneet markkinoille kokonaisen vähähiilisten tuotteiden tuoteperheen. Tämä yhteistyösopimus on hieno osoitus yhteisestä tahtotilasta ja aidoista teoista kohti vähähiilistä betonirakentamista”, Consolis Parman toimitusjohtaja Hannu Tuukkala sanoo.

”Päästövaikutuslaskelmiemme perusteella asuinrakennusten rungon materiaaleista ontelolaattojen vaikutus on suurin. Parman kanssa yhteistyössä kehitetty vähähiilinen vaihtoehto puolittaa laattojen päästöt ja pienentää asuinrakentamisen materiaaliperäisiä päästöjä kohteessa yhteensä noin kahdeksan prosenttia”, Antti Inkilä jatkaa.

Antti Inkilä, Asuminen-segmentin johtaja, YIT, mediatiedustelut konserniviestinnän kautta, puh. 044 743 7536, press@yit.fi
Hannu Tuukkala, toimitusjohtaja, Consolis Parma, puh. 050 598 9292, hannu.tuukkala@consolis.com
Maija Taimi, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 050 487 1561, maija.taimi@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Jo 110 vuoden ajan olemme luoneet parempia elinympäristöjä asiakkaillemme: toimivia koteja kestävään asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin sekä infrastruktuuria ihmisten, yritysten ja yhteiskunnan sujuvampaan liikkumiseen. Työllistämme 5 500 ammattilaista yhdeksässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 2,7 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi