YIT ottaa käyttöön sorateiden elinikää nostavan ympäristöystävällisen pölynsidonta-aineen

YIT Oyj Lehdistötiedote 17.3.2023 klo 7.00

YIT on pilotoinut sorateiden kunnossapidossa Dustexia vuodesta 2020 alkaen ja siirtyy nyt käyttämään sitä laajemmin, sekä toimii tuotteen maahantuojana.

YIT:n pilotin aikana tutkittiin lignosulfonaatin vesistö-, pohjavesi- ja ympäristövaikutuksia noin 150 kilometrin matkalla Pohjois-Karjalassa. ELY-keskuksen lausunnon mukaan pinta-, pohja- tai kaivovesissä ei ollut alueella havaittavissa muutoksia. YIT jatkaa vielä pitkäaikaistarkkailua käsittelyalueella.

Dustexin hiilidioksidipäästöt ovat vähintään 70 % pienemmät, kuin muiden yleisesti käytettyjen teiden stabilointi- ja pölynsidonta-aineiden. Sen tuottaminen myös sitoo hiilidioksidia, koska se on puun kuitujen sidosaine, joten tuote on parhaimmillaan hiilinegatiivinen (ympäristöseloste, EPD). Dustex on siis luonnollista, uusiutuvaa ja myrkytöntä. Dustexia valmistetaan ligniinistä, joka muodostaa vahvoja sidoksia ja se on maailman toiseksi yleisin biopolymeeri, selluloosan jälkeen. Ligniinistä voidaan valmistaa myös muun muassa ksylitolia ja vanilliinia.

Ainetta on käytetty laajalti vuosikymmenien ajan, myös sorateiden pölynsidontaan, muun muassa Norjassa ja Ruotsissa. Dustexilla käsiteltyä tietä voi hoitaa kuten tavallista soratietä.

Lue lisää: www.yit.fi/dustex

Olli-Pekka Kurki, työmaapäällikkö, Kunnossapito, YIT, puh. 040 8644 236, olli-pekka.kurki@yit.fi
Anna Leino, viestintäpäällikkö, YIT, puh. 050 384 5797, anna.leino@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme kestäviä elinympäristöjä: toimivia koteja asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin, infrastruktuuria sujuvaan liikkumiseen ja uusiutuvan energian ratkaisuja ilmaston hyväksi. Työllistämme noin 5 000 ammattilaista yhdeksässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 2,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää: www.yitgroup.com/fi