YIT neljättä vuotta peräkkäin rakennusalan ihannetyönantaja tekniikan opiskelijoille

YIT Oyj Lehdistötiedote 3.6.2022 klo 08.15

YIT Opiskelijatutkimus

Tekniikan opiskelijat valitsivat jo neljättä kertaa peräkkäin YIT:n rakennusalan ihannetyönantajaksi Universumin vuosittaisessa Opiskelijatutkimuksessa. Tekniikan ihannetyönantajien ranking-listalla YIT nousi ennätyskorkealle 4. sijalle. YIT tarjoaa tänä vuonna noin 530 nuorelle kesätyö- ja harjoittelupaikan Suomessa.

Tekniikan opiskelijat valitsivat YIT:n jo neljättä vuotta peräkkäin rakennusalan ihannetyönantajaksi Universumin Opiskelijatutkimuksessa 2022. Tutkimukseen vastasi yhteensä 2 770 tekniikan alan opiskelijaa. YIT on ollut rakennusalan ihannetyönantaja myös tekniikan alan korkeakoulutetuille ammattilaisille kaksi vuotta peräkkäin Universumin Ammattilaiset-tutkimuksessa.

”Olemme panostaneet vahvasti YIT Polku -harjoitteluohjelmaamme jo toistakymmentä vuotta. Harjoitteluohjelmamme tarjoaa tavoitteellisen polun ammattilaiseksi erityisesti rakennusalan opiskelijoille, mutta myös muun koulutustaustan omaaville nuorille, joita on tänäkin vuonna vajaat 30 % harjoittelijoistamme. Olemme iloisia myös siitä, että harjoittelijoistamme 20 % on naisia, vaikka rakennusalalla työskentelevistä naisen osuus on vain 10 %”, kertoo konsernin henkilöstöjohtaja Katja Ahlstedt.

Harjoittelijoistamme 47 % saivat viime kesän jälkeen kiinnityksen tulevalle kesälle, lukuvuoden aikana tuntitöitä, tai vakinaisen työsuhteen YIT:lle valmistuessaan opinnoistaan.

Turvalliset puitteet harjoittelulle

Viime kesän harjoittelijapalautteeseemme vastanneista 99 % halusi työskennellä YIT:llä jatkossakin ja oli valmis suosittelemaan YIT:tä työnantajana tutuille. Vaikka koronapandemia haastoi edelleen toimintaympäristöä, 98 % vastanneista koki työskentely-ympäristönsä turvalliseksi.

”Meille on ensisijaisen tärkeää, että tarjoamme nuorille turvallisen harjoittelun ja työyhteisön, oli se sitten työturvallisuuden tai koronapandemian terveysturvallisuuden näkökulmasta. Vahva turvallisuuskulttuuri on yksi tärkeimmistä peruspilareistamme. Haluamme, että kesäharjoittelun jälkeen jokainen nuori ymmärtää niin omasta kuin kollegan turvallisuudesta välittämisen merkityksen”, jatkaa Ahlstedt.

Vastuullisia töitä kokeneiden ohjaajien tuella

Kun tehtävät ja vastuut kesän aikana kasvavat opintojen etenemisen tahtiin, valmistuu rakennusalalle jo käytännön kokemusta omaavia ja haastaviinkin tehtäviin valmiita nuoria ammattilaisia. Teoriaopintojen lisäksi tarvitaan paljon käytännön harjoittelua ja hyvää perehdytystä sekä ohjausta.

”Nuoret ovat tärkeässä roolissa työmaillamme, ja aidosti osa porukkaamme. Jo pidemmälle opinnoissa ehtineet pystyvät ottamaan kesäisin vaativiakin vastuualueita hoidettavakseen. Emmekä jätä heitä yksin haasteiden kanssa, vaan työmaalta ja työyhteisöstä löytyy aina joku keneltä kysyä neuvoa tai saada tukea. Yhdessä tekeminen ja kaverin auttaminen ovat kulttuurissamme sisäänrakennettuna”, kertoo Asumisen tuotantopäällikkönä toimiva Tapio Koivusaari. Hän on jo vuosien ajan eri rooleissa tehnyt tiiviisti töitä onnistuneiden harjoitteluiden eteen.

Harjoittelijapalautteessamme 95 % koki viihtyneensä hyvin osana porukkaa ja 88 % vastanneista koki, että heidän työtään arvostettiin.

”Pyrimme jatkuvasti parantamaan harjoittelukäytäntöjämme. Viime kesänä satsasimme erityisesti perehdytyksen laatuun ja turvallisuuteen, mikä näkyi parantuneena palautteena. Tulevana kesänä haluamme antaa nuorille myös entistä selkeämmät oppimistavoitteet ja varmistaa, että jokaisella olisi nimetty ohjaaja työmaalla kesän ajan”, summaa Ahlstedt.

Lisätiedot:
Katja Ahlstedt, henkilöstöjohtaja, YIT Oyj, puh. +358 40 522 8493, katja.ahlstedt@yit.fi
Thomas Finell, rekrytointipäällikkö (Talent Acquisition Partner), YIT Oyj, puh. +358 45 164 3844, Thomas.finell@yit.fi

YIT Opinnot – 10 vuotta rakennusalan opetusyhteistyötä ja lähes 250 YIT:lle työllistynyttä osaajaa

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Jo 110 vuoden ajan olemme luoneet parempia elinympäristöjä asiakkaillemme: toimivia koteja kestävään asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin sekä infrastruktuuria ihmisten, yritysten ja yhteiskunnan sujuvampaan liikkumiseen. Työllistämme 5500 ammattilaista yhdeksässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 2,7 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi