YIT myy osuutensa Sia LiveOn -yhteissijoitusyhtiöstä Latviassa

YIT Oyj Lehdistötiedote 5.10.2023 klo 8.00

YIT myy osuutensa Sia LiveOn -yhteissijoitusyhtiöstä Latviassa

YIT on myynyt osuutensa Sia LiveOn yhteissijoitusyhtiössä Latviassa. Ostajana on Vienna Insurance Groupin (VIG) tytäryhtiö LVP Holding GmbH. YIT ja VIG:n toinen tytäryhtiö BTA Baltic Insurance Company perustivat Baltian maissa sijaitseviin vuokra-asuntoihin investoivan yhteissijoitusyhtiön yhdessä vuonna 2021. Sia LiveOn on ollut YIT:n osakkuusyhtiö, josta YIT omisti 30 %. Yhtiö omistaa neljä YIT:n rakentamaa vuokrakerrostaloa Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

”Sia LiveOnin neljä kohdetta Baltiassa ovat hiljattain valmistuneet ja nyt on luonteva hetki luopua omistusosuudestamme. Yhteistyö BTA Baltic Insurance Companyn ja Vienna Insurance Groupin kanssa on toiminut erittäin hyvin. Yhtiöiden tavoitteena on toimia pitkäaikaisena omistajana Baltian maissa ja tämä sijoitus sopii heidän tavoitteeseensa hyvin. Kauppa on osa aikaisemmin viestimäämme tavoitetta vapauttaa pääomia ja olemme tyytyväisiä sen myönteisestä vaikutuksesta taloudelliseen asemaamme”, sanoi Tuomas Mäkipeska, talousjohtaja, YIT Oyj.

Myynti on osa YIT:n muutosohjelmaa, jonka yhtenä tavoitteena on tehostaa YIT:n pääoman käyttöä. Yhtiö on käynnistänyt strategisen arvioinnin tietyistä omaisuuseristä ja toiminnoista, jotta voidaan varmistaa paras mahdollinen arvonluonti. Arviointi kattaa omaisuuseriä ja toimintoja, kuten YIT:n tuulivoiman hankekehitysportfolion, infra-liiketoiminnot Ruotsissa ja tietyt investoinnit, mukaan lukien YIT:n omistusosuus Tripla Mall Ky:ssä.

Tuomas Mäkipeska, talousjohtaja, YIT, mediatiedustelut konserniviestinnän kautta, puh. 044 743 7536, press@yit.fi
Maija Taimi, viestintäjohtaja, YIT, puh. 050 487 1561, maija.taimi@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme kestäviä elinympäristöjä: toimivia koteja asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin, infrastruktuuria sujuvaan liikkumiseen ja uusiutuvan energian ratkaisuja ilmaston hyväksi. Työllistämme noin 5 000 ammattilaista yhdeksässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 2,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää: www.yitgroup.com/fi