YIT myi osan tontistaan Pushkinin kaupungissa Pietarin lähialueella

YIT OYJ Lehdistötiedote 27.6.2018 klo 09:00

YIT on myynyt osan omistamastaan tontista Pushkinin kaupungissa, joka sijaitsee Pietarin eteläpuolella. Tontille YIT rakentaa INKERI-nimistä pienkerrostaloaluetta. Myyty tontin osa on kooltaan 5,4 hehtaaria ja kauppahinta on noin 15 miljoonaa euroa. Ostaja on venäläinen kiinteistökehitysyhtiö FSK Lider.

Myydyn tonttialueen uudella omistajalla on mahdollisuus rakentaa alueelle asuinrakennuksia yhteensä noin 50 000 neliömetriä. Alueeseen kuuluvilla tonteilla on vaadittavat viranomaisten myöntämät rakennuttamisasiakirjat ja rakennusluvat.

YIT:n omistukseen jää edelleen noin 10 hehtaarin kokoinen tonttialue, jolle se jatkaa 5-kerroksisten asuintalojen rakentamista. Vuosina 2016 ja 2017 INKERI-asuinalueelle on valmistunut yhteensä 13 asuintaloa, ja parhaillaan on valmistumassa neljä taloa. Lähivuosina YIT rakentaa tontille, 5,5 hehtaarin alueelle kohteen loput pienkerrostalot. Alueen asunnoilla on ollut hyvä kysyntä nykyaikaisia ja toiminnallisia asuntoja etsivän asiakaskunnan keskuudessa.

YIT kirjaa myynnistä noin 3,5 miljoonan euron tappion, joka kohdistuu vuoden 2018 toisen neljänneksen tulokseen. Tontin myynti on osa Venäjälle sidotun pääoman vähentämiseen tähtäävää ohjelmaa, josta YIT ilmoitti syyskuussa 2016.

Teemu Helppolainen, segmentin johtaja, Asuminen Venäjä, puh. +7 915 316 8216, teemu.helppolainen@yit.ru

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2017 pro forma -liikevaihtomme oli yli 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi