YIT mukana Tampereen raitiotien kunnossapidon allianssissa

YIT OYJ Lehdistötiedote 12.2.2019 klo 15.30

Kuva Raitiotieallianssi

YIT Suomi Oy, NRC Finland Oy ja Tampereen Raitiotie Oy ovat allekirjoittaneet Tampereen raitiotien kunnossapitoallianssisopimuksen 12.2.2019. Kyseessä on rakentamisen allianssisopimuksen optio.

Kunnossapitoallianssin sopimuskausi on 12.2.2019-31.5.2029, joka jakautuu toukokuun lopussa 2022 päättyvään kehitysvaiheeseen ja sen jälkeen erikseen tilattaviin kaksivuotisiin kunnossapitojaksoihin.

”Olemme iloisia saadessamme jatkaa yhteistyötä tuttujen palveluntuottajien kanssa ja toteuttaessamme tätä ainutlaatuista raitiotiekunnossapidon allianssisopimusta”, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö toteaa.

Sopimuksen tavoitebudjetti on noin 21,8 miljoonaa euroa, josta kehitysvaiheen osuus on noin 4,6 miljoonaa euroa. Sekä NRC Finland Oy:n että YIT Suomi Oy:n osuus sopimuksesta on 50 prosenttia.

Allianssin tehtävänä on huolehtia kunnossapidosta raitiotien osan 1 (keskusta-Hervanta-Tays) rakentamisvaiheen ja kaupallisen koeliikenteen aikana sekä liikennöinnin käynnistyttyä vuonna 2021. Mikäli osan 2 rakentamispäätös tehdään, se tullaan yhdistämään sopimuksen piiriin samoilla periaatteilla. Sopimukseen sisältyy esimerkiksi raitiotien talvikunnossapito, sähkönsyöttöasemien ja varikon piha-alueiden kunnossapito sekä kunnossapidon päivystystoiminta

Kestävää kaupunkikehitystä yhteistyössä

Raitiotiekunnossapito tukee YIT strategiaa kaupunkikehittäjänä. Ratarakentaminen ja energiatehokas joukkoliikenne edesauttaa kaupunkien kestävää kasvua. Allianssimallissa kyetään huomioimaan muutokset hankkeen aikana joustavasti.

”Raitiotiekunnossapidon allianssisopimus on ainoa laatuaan Suomessa. On todella hienoa toimia edelläkävijänä. Hankinta-aika on myös pitkä eli se kantaa hienosti yli suhdanteiden”, toteaa Antti Korhonen, yksikön johtaja YIT:ltä.

Allianssimallin perusidean mukaisesti osapuolet sitoutuvat tavoitteiden ohella jakamaan keskenään toiminnan riskit ja hyödyt. Olennaista on toiminnan vaikutusten jatkuva seuranta, palvelutuotannon asiakaslähtöinen kehittäminen ja tiedon avoin jakaminen kaikkien osapuolten kesken.

”Tampereen raitiotien allianssissa yhteistyö on toiminut sujuvasti ja hankkeen toteutus on edennyt suunnitelmien mukaisesti. Uusi sopimus on hieno jatkumo yhteistyölle”, Korhonen lisää.

Vuonna 2019 Kunnossapitoallianssi huolehtii tilaajalle jo luovutettujen rakenteiden kunnossapidosta sekä tekee talvikunnossapitotestejä, kuten sekaliikennekaistojen ja pysäkkien aurausta. Ensimmäisen raitiovaunun saapuessa vuonna 2020 kunnossapitotoimintaa laajennetaan, koska vaunun ja infran testiajot alkavat valmiilla raitiotieosuuksilla.

”Tämä sopimus on erinomainen jatke suunnittelu- ja rakentamispalvelut kattavalle allianssisopimukselle, jonka kautta palvelumme laajenevat raitiotieinfran elinkaaren kaikille osa-alueille. Tämä sopimus toimii myös erinomaisena referenssinämme vastaavissa kohteissa myös muissa Pohjoismaissa”, toteaa NRC Finland Oy:n operatiivinen johtaja Jouni Kekäle

Antti Korhonen, yksikön johtaja, rata ja raitiotiet, YIT Suomi Oy, puh. 0405298306, antti.korhonen@yit.fi
Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 pro forma -liikevaihtomme oli noin 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi