YIT laajentaa Lapin keskussairaalaa Rovaniemellä

YIT Oyj Lehdistötiedote 27.12.2018 klo 10.00

IT ja Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ovat allekirjoittaneet sopimuksen Lapin keskussairaalan laajennushankkeen kehitysvaiheesta. Allianssimallilla toteutettavan laajennushankkeen arvo on kokonaisuudessaan noin 66 miljoonaa euroa, joka siirtyy tilauskantaan toteutusvaiheen sopimuksen teon yhteydessä syksyllä 2019. Nyt käynnistetty kehitysvaihe alkaa tammikuussa 2019 ja päättyy syyskuussa 2019, jonka jälkeen alkavan toteutuksen on määrä olla valmis syyskuussa 2023.

Laajennushanke sisältää kahden uudisrakennuksen rakentamisen nykyisen sairaalaan alueelle Rovaniemellä. Noin 22 700 neliömetrin suuruiseen rakennukseen sijoittuvat yleissairaalan toiminnot ja toiseen, noin 8 000 neliömetrin rakennukseen psykiatrinen sairaala. Lisäksi peruskorjattavia tiloja on 2 800 neliömetriä. Sairaala palvelee koko Lapin alueen asukkaita. Sen halutaan olevan terveyttä, hyvinvointia ja toipumisprosessia edistävä potilaslähtöinen kokonaisuus, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa on huomioitu rakennuksen ekologisen jalanjäljen minimointi sekä investoinnin ja käytön kokonaistaloudellisuus.

”Nykyinen sairaalarakennus ei enää riitä palvelemaan alueen asukaskuntaa kooltaan tai teknisiltä ominaisuuksiltaan. Esimerkiksi leikkaussaleille, päivystykselle ja apteekille tarvitaan päivitetyt, toiminnan mahdollistavat tilat. Uudisrakennuksessa saamme käyttöömme joustavat ja tarkoituksenmukaiset tilat”, sanoo laajennushankkeesta vastaava Janne Keskinarkaus Lapin sairaanhoitopiiristä.

”Allianssimalli valikoitui ratkaisuksi tarpeeseemme varmistaa, että rakentamisessa huomioidaan sairaalatoiminnan erityisvaatimukset hankkeen alusta loppuun saakka,” Keskinarkaus jatkaa.

”Allianssimallilla varmistetaan tiivis yhteistyö ja tiedonvaihto hankkeen osapuolten kesken. Se soveltuu sairaalarakentamisen kaltaiseen vaativaan hankkeeseen, jossa tarvitaan erikoisosaamista rakennustekniikan eri osapuolilta. Uudisrakentamisen lisäksi tehtävämme on varmistaa, että nykyinen sairaala toimii häiriöttä koko rakentamisen ajan,” sanoo Pohjois-Suomen talonrakentamisen aluejohtaja Marko Palonen YIT:ltä.

Allianssiin kuuluvat rakennusurakoitsijana toimivan YIT:n lisäksi rakennuttajakonsultti Prodeco, arkkitehtisuunnittelusta vastaava Verstas Arkkitehdit sekä erikoissuunnittelun ryhmä, johon kuuluvat Granlund, WSP Finland sekä L2 Paloturvallisuus. Talotekniikasta vastaa YIT:n kumppanina Are.

Janne Keskinarkaus, Lapin sairaanhoitopiiri, p. 040 630 1109, janne.keskinarkaus@lshp.fi

Marko Palonen, talonrakentaminen, Pohjois-Suomi, YIT, p. 050 583 9472, marko.palonen@yit.fi

Arja Korhonen, viestintäpäällikkö, YIT, p. 040 5545806, arja.korhonen@yit.fi