YIT kunnostaa Klaipedos Smelten konttiterminaalin Liettuassa

YIT Oyj Lehdistötiedote 30.4.2019, klo 12.00

Klaip da YIT

YIT ja ahtausyritys Klaipedos Smelte ovat allekirjoittaneet sopimuksen satamakaupunki Klaipėdassa, Nemunas‑kadulla sijaitsevan konttiterminaalin kunnostusurakasta. Hankkeen aikana uudistetaan 80 000 neliömetriä rahtialuetta. Urakkaan kuuluu myös maanalaisen viemäriverkoston ja valaistuksen asentaminen terminaaliin.

Terminaalin kunnostustyöt aloitetaan Klaipėdassa lähiaikoina. Hanke on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä.

”LKAB Klaipedos Smelte ‑konttiterminaalin kautta on kulkenut kontteja enimmillään 386 982 TEU:n (twenty foot equivalent unit eli tavallinen 20 jalkaa pitkä kontti) verran, joten päätimme uudistaa osan konttiterminaalin infrastruktuurista lisätäksemme konttiterminaalin kapasiteettia. Samalla tarkoituksena on mahdollistaa suurempien konttimäärien käsittely ja säilyttää terminaalin asiakaspalvelun erinomainen taso. Olemme toteuttaneet YIT kanssa useita onnistuneita hankkeita, joten olimme tyytyväisiä saadessamme yhtiöltä teknisesti ja taloudellisesti parhaan tarjouksen kilpailutuksen aikana”, sanoo Klaipedos Smelten toimitusjohtaja Rimantas Juška.

YIT Lietuvan toimitusjohtajan Kęstutis Vanagasin mukaan terminaalin uudistus on tarpeen toiminnan tehostamiseksi ja volyymien kasvattamiseksi.

”Tämän satamakaupungin logistisen ja teollisen infrastruktuurin kehittäminen on tärkeää sekä rannikkoseudulle että koko Liettualle. Infrastruktuurin modernisointi on tarpeen, jotta voidaan lisätä laivauksen ja rahdinkuljetuksen volyymia, organisoida logistiikan prosesseja tehokkaammin, houkutella uusia sijoittajia sekä kehittää alueella ennestään toimivia yrityksiä. Klaipedos Smelten rahtiterminaalia uudistetaan näiden tavoitteiden saavuttamiseksi”, Vanagas toteaa.

YIT on toteuttanut samankaltaisia hankkeita myös aiemmin. Satamassa YIT on toteuttanut Klaipedos Smelten kontinjakelukeskuksen, Philip Morrisin Liettuan varastotilojen rakennustyöt, teollisuus- ja varastorakennuksen rakennustyöt Kaunasin vapaakauppa-alueella sekä lukuisia muita hankkeita. Muita YIT:n toteuttamia infrahankkeita Liettuassa ovat muun muassa Euroopan laajuisen liikenneverkon osan kunnostus, Vilnan läntisen ohitustien rakennusurakan kolmas vaihe, Smiltynė–Nida-tien korjaus sekä Minija-joen siltojen kunnostus.

Mika Leppänen, johtaja, Infraprojektit, Baltian maat, puh. +371 266 47 566, mika.leppanen@yit.lv
Anna Leino, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 050 384 5797, anna.leino@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 pro forma ‑liikevaihtomme oli noin 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi