YIT ja Skanska rakentavat Jyväskylän Kankaan alueelle 633 paikan pysäköintitalon

YIT OYJ Lehdistötiedote 3.1.2017 klo 15:00

Kankaan P-Kangas Kuva3

Skanska ja YIT ovat allekirjoittaneet Jyväs-Parkki Oy:n kanssa sopimuksen suuren pysäköintitalon rakentamisesta Jyväskylän Kankaan kehittyvälle alueelle. Pysäköintitalossa on viisi maanpäällistä ja kaksi maanalaista kerrosta ja yhteensä 633 pysäköintipaikkaa.

Urakan suorittaa Skanskan ja YIT:n muodostama työyhteenliittymä TYL P-Kangas. Maanrakennustyöt alkavat tammikuussa ja varsinaiset pysäköintitalon rakennustyöt maaliskuussa. Hanke valmistuu joulukuussa 2017.

Kankaan sydämeksi muodostuvan vanhan paperitehtaan viereen osoitteeseen Paperitehtaankatu 1 rakentuva, lähes 20 000 kerrosneliömetrin kokoinen pysäköintitalo palvelee Kankaan alueen asukkaita sekä alueella työskenteleviä ja opiskelevia.

”Kulttuurihistoriallisesti arvokkaalle alueelle rakentuu vauhdilla työpaikkoja, asuntoja ja toimintaa, mitkä kaikki vaativat tietysti myös pysäköintipalveluja. Siksi pysäköintilaitos on tärkeä vaihe Kankaan rakentamisessa”, kertoo YIT:n aluejohtaja Mikko Räty.

”Hyvin toimivat pysäköintipalvelut ovat tärkeä edellytys Kankaan alueen toimivuudelle. Muidenkin alueen palvelujen rakentaminen etenee sitä mukaa kuin alueen asuntorakentaminenkin”, sanoo työpäällikkö Seppo Leinonen Skanskalta.

”Kankaan alueen pysäköintiratkaisuissa siirrytään Jyväskylän alueella uuteen toimintamalliin vuoropysäköinnin tullessa käyttöön. Mallilla pyritään parantamaan pysäköintitalojen käyttöastetta asukas- ja työpaikkapysäköinnin vuorottelulla. Etukäteen suhtaudumme hankkeeseen erittäin positiivisesti ja jäämme mielenkiinnolla odottamaan, miten alueen pysäköintiä saadaan kehitettyä seuraavina vuosina”, sanoo Jyväs-Parkki Oy:n toimitusjohtaja Hannu Leskinen.

YIT:llä on meneillään Kankaan alueella kolmen kerrostalon rakentaminen joista ensimmäinen Asunto Oy Albertinpiha valmistuu huhtikuussa 2017.

”Asuntojen kysyntä on ollut vilkasta ja keväällä valmistuvasta kohteesta on myymättä enää kahdeksan asuntoa”, Räty kertoo.

Skanskalla on alueella rakenteilla kaksi asuntohanketta.

Kangas on Jyväskylän merkittävin aluekehityshanke, jossa kunnianhimoinen suunnittelu, älykäs kaupunkirakenne ja uusin yhdyskuntatekniikka luovat ainutlaatuista ja laadukasta ympäristöä. Tulevaisuudessa Kangas on 2 100 työpaikan ja 5 000 asukkaan koti. Alueen rakentamisessa on käytössä prosenttikulttuuriperiaate, jonka osana alueelle toteutetaan myös taidetta. Prosenttikulttuuriperiaatteen mukaisesti noin prosentti alueen rakennuskustannuksista käytetään kulttuuritapahtumien ja taiteen tekemiseen.

Mikko Räty, aluejohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 837 402, mikko.raty@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

Hannu Leskinen, toimitusjohtaja, Jyväs-Parkki Oy, puh. 020 743 6947, hannu.leskinen@jyvas-parkki.fi

Seppo Leinonen, työpäällikkö, Skanska Talonrakennus Oy, puh. 040 534 6784, seppo.leinonen@skanska.fi