YIT ja hotelliketju Odyssey Hotel Group esisopimukseen Wasa Station -hankkeessa

YIT Oyj Lehdistötiedote 12.9.2019 klo 11.00

Wasa Station visualisation aerial

YIT ja hollantilainen hotelliketju Odyssey Hotel Group ovat 23.8.2019 solmineet esisopimuksen suunnitellun Wasa Station -korttelin tilojen vuokrauksesta hotellikäyttöön Vaasassa. Sopimus koskee tornirakennukseen kerroksiin 0 - 12 tulevaa 198 hotellihuonetta ravintoloineen ja palvelutiloineen, yhteensä noin 7 000 neliön laajuista tilaa. Hotelliketjulla on lukuisia hotelleja ja brändejä Euroopassa. Wasa Stationissa tulevaisuudessa toimivan hotellin brändi vahvistetaan ja julkaistaan myöhemmin.

”Olemme iloisia, että hotellihanke Vaasassa etenee”, sanoo Rick van Erp, Odyssey Hotel Gropin toimitusjohtaja.

”Tärkeä osa Wasa Stationia, hotelli, löytää nyt toimijansa. Toivotamme Odysseyn tervetulleeksi Pohjanmaalle ja Vaasaan”, toteaa YIT:n aluejohtaja Mikael Snellman.

YIT suunnittelee rakentavansa Vaasan entisen linja-autoaseman noin kolmen hehtaarin alueelle uuden urbaanin monitoimikorttelin, Wasa Stationin. Valmistuessaan Wasa Stationiin kuuluva 25-kerroksinen tornirakennus toimisi alueen maamerkkinä. YIT ja Vaasan kaupunki solmivat elokuussa 2014 hanketta koskevan aiesopimuksen ja kesällä 2017 toteuttamissopimuksen. Alue on kaavoitettu, ja rakennusluvan hakeminen edellyttää mm. Vaasan kaupungin päätöstä noin 10 000 neliön musiikki- ja kongressikeskuksen rakentamisesta. Aiemmin YIT on solminut esisopimuksen muun muassa Keskon kanssa liiketilojen vuokrauksesta Wasa Stationin kauppakeskuksesta.

Suunnitelmien mukaan Wasa Stationista muodostuu kohtaamispaikka ja tapahtumakeskus, johon kuuluu musiikki- ja kongressikeskuksen lisäksi muun muassa urheilu- ja monitoimitila. Korttelin eteläosan tornirakennukseen tulee hotelli ja sen yläpuolelle noin sata asuntoa, korttelin keskelle palvelu- ja kauppakeskus.

Mikael Snellman, aluejohtaja, YIT, puh. 040 7215 835, mikael.snellman@yit.fi
Arja Korhonen, viestintäpäällikkö, YIT, puh. 040 5545 806, arja.korhonen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 pro forma -liikevaihtomme oli noin 3,2 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi

LIITE: Havainnekuva. Pidätämme oikeuden muutoksiin.