YIT etsii ympäristöystävällistä ratkaisua sorateiden pölynsidontaan

YIT Oyj Uutinen 19.9.2022 klo 07.30

YIT hackathon soratie

Sorateiden pölynsidontaan käytetään tällä hetkellä suoloja, joiden käyttöä pyritään vähentämään ympäristövaikutusten takia. Lisäksi teiden kunnossapidossa käytetyt suolat voivat nopeuttaa ajoneuvojen korroosiota. Ilmastonmuutoksen myötä sorateiden kuivuus on lisääntynyt, mikä on johtanut sorateiden pölyämishaasteiden pahenemiseen ja teiden käsittelytarpeen lisääntymiseen entisestään. Tarve löytää suoloille vaihtoehtoisia ympäristöystävällisiä ja biopohjaisia materiaaleja on siis kasvava.

YIT etsii hackathonin avulla ympäristöystävällisiä, biopohjaisia ja biohajoavia materiaaleja, jotka sitoisivat tehokkaasti partikkeleja sorateiden pintakäsittelyssä. Uusia vaihtoehtoisia materiaaleja pölynsidontaan voi löytyä esimerkiksi teollisuuden sivuvirroista.

YITHackathon on avoin kaikille kiinnostuneille: yrityksille, tutkimuslaitoksille, koulutusorganisaatioille ja opiskelijoille sekä muille toimijoille. YITHackathon toteutetaan yhteistyössä BioPaavon ja Kasvu Openin kanssa. Hackathon on osa Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaa Biotalouden yrityskiihdyttämö Saarijärvelle -hanketta.

YITHackathonin viimeinen ilmoittautumispäivä on 9.10.2022

Lue lisää aiheesta.

Timo Paavilainen, tekninen johtaja, YIT, puh. 040 0569 106, timo.paavilainen@yit.fi
Annimari Lehtomäki, johtava asiantuntija, BioPaavo, puh. 050 464 2563, annimari.lehtomaki@jamk.fi