YIT allekirjoitti sopimuksen Lapin keskussairaalaan sisältyvän psykiatrisen sairaalan toteutusvaiheesta

YIT LKS Psykiatrinen sairaala

YIT, osana allianssia, ja Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ovat allekirjoittaneet sopimuksen Lapin keskussairaalan laajennushankkeen psykiatrisen sairaalan toteutusvaiheesta. Hanke toteutetaan allianssimallilla ja se sisältyy ensimmäisen osan, yleissairaalan, toteutukseen. Kohteen toteutuksen arvo YIT:lle on yli 13 miljoonaa euroa. Sopimus kirjataan vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen tilauskantaan.

Ennen toteutusvaihetta YIT oli mukana hankkeen vuonna 2020 käynnistyneessä kehitysvaiheessa, josta yhtiö tiedotti helmikuussa 2020. Psykiatrisen sairaalan laajuus on noin 5 500 neliömetriä. Hankkeen on määrä valmistua tammikuussa 2023.

Kaikkiaan noin 28 300 neliömetrin suuruiseen Lapin keskussairaalan rakennukseen sijoittuvat yleissairaalan ja psykiatrisen sairaalan toiminnot. Lisäksi peruskorjattavia tiloja on 2 800 neliömetriä.

Allianssiin kuuluvat päätoteuttajana toimivan YIT:n lisäksi talotekniikasta vastaava ARE, arkkitehtisuunnittelusta vastaava Verstas Arkkitehdit Oy sekä erikoissuunnittelun ryhmä, johon kuuluvat Granlund Oy, WSP Finland Oy sekä L2 Paloturvallisuus Oy. Lisäksi rakennuttajakonsultteina toimivat Prodeco Lappi Oy ja A-Insinöörit Oy.

Tom Ekman, Toimitilat-segmentin johtaja, YIT Oyj, puh. 040 7712514, tom.ekman@yit.fi

Heidi Kauppinen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 5743170, heidi.kauppinen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö ja kaupunkikehittäjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 8 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 10 maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2019 liikevaihtomme oli noin 3,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi