Vuokralle omaan kotiini - YIT tarjoaa riskittömän polun kohti omistusasumista

YIT Oyj Lehdistötiedote 20.3.2024 klo 9.00

YIT As Oy Helsingin Kuninkaankallio

YIT tuo asuntomarkkinoille uudenlaisen Asu&Osta-mallin, jossa kodin oston voi aloittaa vuokralla asuen. Asunnon ostamisesta tehdään ensin käsirahallinen esisopimus ja kahden vuoden sisällä vuokra-ajan alkamisesta ostaja voi ostaa asunnon omakseen. Asunnon hinnasta vähennetään asuntokauppojen yhteydessä käsiraha sekä maksetut vuokrat. Asunnosta maksettava käsiraha on 1 % asunnon velattomasta hinnasta.

Asu&Osta on uudenlainen tapa päästä asumaan nopeasti vastavalmistuneeseen YIT Kotiin, ja solmia kaupat asunnosta myöhemmin. Kodinvaihto Asu&Osta-kotiin on joustavaa, kun uutta asuntoa ei tarvitse heti maksaa, vaan siirtyminen kodinomistajaksi alkaa vuokralla asuen. Asuntokaupat toteutetaan esimerkiksi sitten, kun ostajan vanhan kodin myynti on saatu päätökseen.

”Haluamme helpottaa asunnon vaihtoa harkitsevien tilannetta tuomalla uuden, joustavan ratkaisun kodinvaihtoon epävarmassa markkinatilanteessa kodin vaihto Asu&Osta-kotiin on paineetonta, kun uuteen kotiin pääsee muuttamaan heti, mutta asuntokaupat voi tehdä rauhassa kahden vuoden kuluessa vuokrasuhteen alkamisesta esimerkiksi sen jälkeen, kun vanha koti on myyty. Tämä vähentää monen asunnonvaihtajan pelkoa jäädä kahden asunnon loukkuun, ja antaa ensiasunnon ostajalle lisäaikaa oman säästöosuuden kerryttämiseen”, sanoi YIT:n asiakkuuksista ja asumisen palveluista vastaava johtaja Pekka Helin.

Mikäli ostaja ei haluakaan ostaa Asu&Osta-kotia omakseen vuokra-asumisen päätteeksi, voi siitä muuttaa pois yhtä helposti kuin vuokra-asunnosta. Tällöin käsirahaa ja maksettuja vuokria ei palauteta.

Asu&Osta-malliin kuuluvat valitut YIT:n taloyhtiöt ja jokaisesta taloyhtiöstä Asu&Osta-mallilla myydään enintään kolme asuntoa. Sopivan asunnon löydyttyä ostaja on yhteydessä YIT Asuntomyyntiin saadakseen lisätietoja esimerkiksi asunnon vuokrasta ja sopiakseen asuntoesittelyn. Asu&Osta-kotien vuokrataso on linjassa alueen vastaavien asuntojen vuokrien kanssa. Sopimukseen voidaan sisällyttää myös autopaikka, jonka myös saa heti käyttöönsä.

Tutustu taloyhtiöihin, joista voit hankkia kodin Asu&Osta-mallilla
Ota yhteyttä YIT Asuntomyyntiin

YIT:n konserniviestintä, puh. 044 743 7536, press@yit.fi

YIT on johtava rakennusyhtiö ja hankekehittäjä. Yli 110 vuoden kokemukseemme pohjaten kehitämme ja rakennamme kestäviä elinympäristöjä: toimivia koteja asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin ja infrastruktuuria vihreän siirtymän edistämiseksi. Yhtiön palveluksessa on noin 4 300 ammattilaista kahdeksassa maassa ja vuonna 2023 liikevaihtomme oli 2,2 miljardia euroa. YIT Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.yitgroup.com/fi ja seuraa meitä Linkedin I Instagram I Facebook