Suomalainen on empaattinen naapuri

YIT OYJ Lehdistötiedote 25.1.2021 klo 08:00

Useimmiten naapurista kuuluu juhliin tai kotitöihin liittyviä ääniä 2

Tuore kysely paljastaa, että vaikka naapurista kantautuvat äänet monesti ärsyttävät suomalaisia, noin puolet meistä kuitenkin ilahtuu seinän takaa kuuluvista äänistä. Useimmiten äänet liittyvät juhliin tai kotitöihin.

Vaikka naapurista kantautuvat äänet ärsyttävät, ne herättävät myös positiivisia tunteita, paljastaa YIT:n teettämä tuore kyselytutkimus*, johon vastasi tuhat suomalaista. Useimmiten naapurista kuuluu juhliin tai kotitöihin liittyviä ääniä. Noin 42 prosenttia vastanneista kokee naapurista kantautuvat äänet haitallisina, mutta 51 prosenttia oli iloisia, että naapuristakin kuuluu elämisen ääniä.

”Suomalaisten hyvin tuntema artisti piti juhlia ja he lauloivat tuttua biisiä, kun heräsin imettämään vauvaa. Oli kiva, että joku muukin valvoi”, eräs vastanneista muistelee.

Iltajumppaa ja musiikkia

Seinän läpi kuuluu usein myös vessassa käyminen, TV, radio ja musiikki – sekä tietenkin seksi.

”Aikoinaan aina Dallasin jälkeen yläkerran vanhempi pariskunta aloitti viikoittaisen iltajumpan”, toinen muistelee.

Noin puolet vastaajista ilahtuu naapurista kuuluvista äänistä, sillä omista elämisen äänistä ei tarvitse olla yhtä huolissaan, kun meteliä kuuluu muualtakin. Lähes 70 prosenttia vastaajista nimittäin mietityttää, kantautuuko omasta asunnosta ääniä naapuriin. 55 prosenttia on joskus yrittänyt peitellä asunnostaan kuuluvia ääniä.

Lähes 27 prosenttia vastaajista paljastaa tuntevansa olonsa turvalliseksi, kun kuulee ääniä naapurista. Seinäntakainen elämä myös kiinnostaa – 13 prosenttia vastanneista kuuntelee naapurin ääniä mielellään ja lähes yhtä moni on kääntänyt radion tai television ääntä pienemmälle, jotta kuulisi naapurista kantautuvat äänet paremmin.

Naapureita kohtaan tunnetaan inhimillisiä ja henkilökohtaisia tunteita. 22 prosenttia vastanneista on tuntenut myötätuntoa naapuriaan kohtaan hänen asunnostaan kuuluvien äänien takia.

Seinänaapureina Tarzan ja Jane

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ilmoittavat häiritsevistä äänistä naapurille hieman yllättäen ennemmin kasvotusten kuin anonyymillä lapulla. 57 prosenttia vastanneista kertoo käyneensä naapurin ovella. 47 prosenttia paljastaa turvautuneensa seinän tai patterin koputteluun.

”Kiipesimme viidennestä kerroksesta ystävällisesti sanomaan naapurille seitsemänteen kerrokseen, että hän soittaa Kake Randelinin samaa biisiä jo viidennen kerran peräkkäin. Mies sanoi lopettavansa soiton ja toivoi, että me lopetamme kikatuksen siellä viidennessä”, kertoo kyselyyn vastannut henkilö.

Suomalaiset myös nimeävät naapureitaan kuultujen äänten perusteella. Naapureille annettuja lempinimiä ovat esimerkiksi kiljukaula, jalkavaimo, diskokinkku, hevimies, paukuttelija, panomies sekä Tarzan ja Jane.

”Naapurista kuuluvien äänien skaala on laaja – osa vastaajista kuulee naapureistaan enemmän kuin haluaisi, ja toiset eivät kuule koskaan mitään. Monet esiin nousseet asiat olivat ennalta arvattavia, mutta suomalaisten myönteinen suhtautuminen naapuriin yllätti. Lähes kolmasosalle naapurin elämisen äänet tuovat myös turvaa”, kiteyttää YIT:n Asumisen palveluiden johtaja Pekka Helin tutkimuksen tuloksia. ”Äänieristys on asia, johon asiakkaat yleisesti asuntoa ostaessaan kiinnittävät huomiota. Vuosikymmenten aikana rakennusmääräyksissä on tapahtunut suurta kehitystä, jonka vuoksi uudisasunnot ovat muun muassa yhä hiljaisempia ja energiatehokkaampia.”

YIT:n tilaamassa ja markkinointitutkimustoimisto Bilendin toteuttamassa kyselytutkimuksessa selvitettiin, kuinka Suomi kuulee naapurinsa. Kyselyssä keskityttiin kerrostaloasumiseen ja siihen vastasi 1000 vastaajaa ympäri Suomen aikavälillä 18.11.–21.11.2020.

Lue tarkemmin kyselyn tuloksista

Pekka Helin, johtaja, Asiakkuudet ja asumisen palvelut, YIT Suomi Oy, puh. 040 588 8135, pekka.helin@yit.fi
Johanna Savolainen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 305 4594, johanna.savolainen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö ja kaupunkikehittäjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 8 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 10 maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2019 liikevaihtomme oli noin 3,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi