Heppu, Kosti ja Valo viruksen jäljillä – YIT:n työmailla pilotoidaan joukkotestausta koronakoirien avulla

YIT Koronakoirapilotti

Voisiko koiran hajuaisti tällä hetkellä olla hyödyllisemmässä käytössä kuin tunnistamassa covid19-virusta kaikkien mahdollisten tuoksujen joukosta? Mielestämme ei ja siksi päätimme ottaa koiravoimat käyttöön koronataudin leviämisen ehkäisyssä.

”Koronan torjuntaa on tehostettava edelleen kaikin keinoin. Koronakoiralta menee kymmenien testien tekemiseen vain joitain minuutteja, joten se voi olla loistava apu tunnistamaan nopeasti oireettomiakin viruksenkantajia. Koirat kouluttajineen saavat pilotissamme organisoidusti kaipaamaansa treeni- ja tutkimusmateriaalia”, kertoo YIT:n henkilöstöpäällikkö Kaisa Kuvanto pilotista, joka toteutetaan yhteistyössä koronakoiria kouluttavan Wise Nose ry:n kanssa.

Pilotissa on mukana useita YIT:n työmaita pääkaupunkiseudulla. Tärkeimpänä tavoitteena on testata suurella näytemäärällä koirien hajuaistin käyttöä ja mahdollisuutta nopeasti hyödyntää sitä koronatartuntojen ehkäisemisessä.

”On olemassa selkeää tieteellistä näyttöä koirien tarkkuudesta hajutyöskentelyssä. Wise Nosen koulutuksessa olevat koirat pystyvät tunnistamaan koronaviruksen näytteistä - jopa useita päiviä ennen laboratoriotestiä. Siksi niiden käytöstä testauksessa saattaa olla apua paikoissa missä on paljon ihmisiä ja riski myös viruksen nopeaan ja laajaan leviämiseen, kertoo Wise Nosen projektipäällikkö Heli Niuro.

Koiria ei kuitenkaan viedä työmaille vaan näytteinä toimivat käytetyt maskit, joita kerätään työmaan työntekijöiltä. Työntekijä riisuu käytetyn maskin ja asettelee sen näytepurkkiin. Näytteet toimitetaan Wise Nosen koronakoirien koulutuskeskukseen, missä saman tien Heppu, Kosti, Valo tai pari muuta vuorossa olevaa nuuskijaa aloittavat työnsä. Omissa tutuissa tiloissa niiden ei tarvitse stressaantua työmaan hälinästä.

Anonyymiä, vapaaehtoista ja vastuullista

Pilotti toteutetaan anonyymisti: näytepurkeissa on numerokoodi, ja testaukseen osallistunut voi koodin perusteella tarkistaa oman näytteensä tuloksen myöhemmin samana päivänä työmaalle tulevasta tuloslistasta. Osallistuneet saavat myös ohjeet, miten toimia, jos koira on merkannut tuloksen positiiviseksi.

”Toivon, että mahdollisimman moni osallistuu tähän anonyymiin kokeiluun. Saamme vain työmaatasolla kuvan positiivisten näytteiden määrästä. Henkilötasolla emme tiedä asianomaisten tuloksista. Mikäli työmaalla olisi useita positiivisia tuloksia, konsultoimme luonnollisesti terveydenhuoltoa jatkotoimista. Koirien avulla toteutettava testaus ei korvaa laboratoriotestiä, mutta se saattaa tarjota mahdollisuuden olla askeleen edellä varsinkin oireettomien viruksenkantajien tunnistamisessa ja nopeuttaa jatkotoimia”, kertoo Kaisa Kuvanto.

Näytteitä hallitusti keräämällä autamme myös Wise Nosea koirien koulutustyössä, sillä kukapa ilman ajantasaista harjoitusmateriaalia pystyisi parantamaan taitojaan tai oppimaan uutta. Koirien käyttö vastaavissa tehtävissä on suuri mahdollisuus.

Katso video koronakoirista työssään

Kaisa Kuvanto, henkilöstöpäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 519 5934, kaisa.kuvanto@yit.fi
Heidi Kauppinen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 5743170, heidi.kauppinen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen kaupunkikehittäjä ja rakennusyhtiö. Tavoitteenamme on luoda entistä kestävämpiä, toimivampia ja vetovoimaisempia kaupunkeja ja elinympäristöjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Olemme myös vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Omistamme kiinteistöjä yhdessä kumppaneidemme kanssa, mikä tukee merkittävien kehityshankkeidemme toteuttamista. Tarjoamme asiakkaillemme myös kiinteistöjen arvoa parantavia palveluita. Työllistämme noin 7 400 ammattilaista kymmenessä maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2020 liikevaihtomme oli noin 3,1 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.