YIT neljättä vuotta peräkkäin rakennusalan ihannetyönantaja

YIT Oyj Lehdistötiedote 19.9.2023 klo 13.00

YIT ihannetyönantaja

Tekniikan ammattilaiset valitsivat YIT:n rakennusalan ihannetyönantajaksi Universumin Ammattilaiset-tutkimuksessa neljättä vuotta peräkkäin. Toukokuussa julkaistussa Universumin Opiskelijatutkimuksessa YIT oli rakennusalan ihannetyönantaja jo viidennen kerran peräkkäin.

YIT on jälleen tänä vuonna sekä korkeakoulutettujen ammattilaisten että opiskelijoiden rakennusalan ihannetyönantaja.

"Olemme erittäin ylpeitä tästä tunnustuksesta ja siitä, että YIT on säilynyt alan ammattilaisten ihannetyönantajana jo pitkään. Meille on tärkeää pysyä alamme edelläkävijänä, panostaa toimintatapoihimme, henkilöstön osaamisen kehittämiseen sekä monipuolisiin urapolkuihin. Erityisesti tässä rakennusalan haastavassa markkinatilanteessa kannamme omalta osaltamme vastuuta alan houkuttelevuudesta sekä mahdollisuudesta henkilökohtaiseen kehittymiseen ja erinomaiseen työntekijäkokemukseen”, sanoi Heikki Vuorenmaa, YIT:n toimitusjohtaja.

YIT Polku -harjoittelijaohjelmamme kasvattaa lisää nuoria ammattilaisia rakennusalalle. YIT tarjoaa tänä vuonna noin 400 nuorelle kesätyö- ja harjoittelupaikan. Kesän harjoittelijapalautteeseemme vastanneista 99 % haluaisi jatkaa työskentelyä YIT:llä ja oli valmis suosittelemaan YIT:tä työnantajana tutuille. Osana työporukkaa viihtyi hyvin 97 % vastanneista.

YIT panostaa myös vastuullisuuteen, joka on olennainen tekijä pitkän aikavälin kilpailukyvyn kannalta. Yhtiö sai ensimmäisenä suomalaisena rakennusalan yrityksenä Science Based Targets (SBTi) hyväksynnän päästövähennystavoitteilleen. Asiakkaat edellyttävät enenevässä määrin kestäviä ratkaisuja, ja YIT aikoo olla eturintamassa tarjoamassa niitä. Tieteeseen perustuvien päästövähennystavoitteiden myötä YIT kannustaa myös kumppaneitaan investoimaan kestäviin ratkaisuihin.

”Menestymme monitahoisissa hankkeissa ja vaativassa toimintaympäristössä yhtenä YIT-joukkueena toimimalla. Avoin ja luova yhteistyö, rohkeus luoda uutta sekä arvostava suhtautuminen kollegoihimme ja asiakkaisiimme johtavat onnistumisiin,” sanoi vt. henkilöstöjohtaja Tanja Kauhajärvi.

YIT vie eteenpäin myös rakennusalan toimintatapoja ja tuottavuutta. Yhtenä strategisena painopisteenä kehittämisessä on YIT Teollisen rakentamisen malli, jolla edistetään yhtenäistä tahtituotantoa ja helpotetaan ammattilaisten arkea työmaillamme.

”Teollisen rakentamisen mallimme avulla parannamme työmaiden hallittavuutta ja tuottavuutta. Malli on oma tahtituotantoon pohjautuva tuotantojärjestelmä työmaillamme. Sen avulla voimme rakentaa kohteet nopeammin, laadusta tinkimättä, ja päivittäinen työ on selkeämpää sekä hallittavampaa”, sanoi toimitusjohtaja Heikki Vuorenmaa.

Ensimmäiset 300 YIT:läistä on jo koulutettu yhteiseen toimintatapaan, ja koulutukset jatkuvat sekä sisäisesti että yhteistyökumppaneiden kanssa.

YIT Teollisen rakentamisen malli on ollut käytössä mm. Tammisairaalaksi nimetyn HUSin uuden silmäsairaalan rakentamisessa Helsingin Meilahteen, Tapiolan Tuultenristin modernissa Smart Building -liike- ja toimistotalohankkeessa sekä Asunto Oy Helsingin Nihdin Torni -nimisessä omaperusteisessa asuinkerrostalohankkeessa Helsingin Sompasaaressa.

Universumin Ammattilaiset-tutkimukseen vastasi yhteensä noin 7 800 henkilöä, joista noin 1 500 oli tekniikan alan vastaajia.

Linkkejä:
Kalasataman maamerkin rakentaminen vaati tiukkaa yhteistyötä ja erityissuunnittelua | YITGROUP.COM
Tammelan stadion -hybridihankkeessa kenttä ja asuintalot yhdistetään viihtyisäksi kokonaisuudeksi | YITGROUP.COM
Raide-Jokerilla luontoarvot on otettu huomioon ja joka päivä on oppinut uutta | YITGROUP.COM
YIT viidettä vuotta peräkkäin rakennusalan ihannetyönantaja tekniikan opiskelijoille | YITGROUP.COM

Tanja Kauhajärvi, vt. henkilöstöjohtaja, YIT, puh. 040 769 8287, tanja.kauhajarvi@yit.fi
Maija Taimi, viestintäjohtaja, YIT, puh. 050 487 1561, maija.taimi@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme kestäviä elinympäristöjä: toimivia koteja asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin, infrastruktuuria sujuvaan liikkumiseen ja uusiutuvan energian ratkaisuja ilmaston hyväksi. Työllistämme noin 5 000 ammattilaista yhdeksässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 2,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää: www.yitgroup.com