YIT ja SATO mukana Hakunilan kehittämisessä

YIT Oyj Lehdistötiedote 14.08.2019 klo 08.00

Hakunila YIT

YIT ja SATO käynnistivät yhteisen tarkastelun Hakunilan kehittämisestä vuonna 2017. Nyt YIT, SATO, M2-Kodit ja As Oy Hiirakkokuja 6 ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen uusien asuntojen ja keskitetyn pysäköintilaitoksen suunnittelusta Hiirakkokujan alueelle.

Vuonna 2017 Vantaan kaupunki julkaisi Hakunilan kaavarungon, joka tavoittelee Hakunilaan merkittävää täydennysrakentamista ja keskustan kehittämistä. Samana vuonna YIT ja SATO käynnistivät yhteistyön, jonka aikana on tarkasteltu laajasti Hakunilan alueen kehittämismahdollisuuksia. Nyt käynnistyvä hanke on jatkoa Hiirakkokujan pohjoispuolella sijaitsevan Raudikkokujan korttelin täydennyskaavoitukselle. Raudikkokujan hanke tulee mahdollistamaan noin 300-360 uuden asunnon rakentamisen ja Hiirakkokujan hanke noin 260-320 asunnon rakentamisen.

Hakunila on kiinnostava alue muun muassa hyvien harrastusmahdollisuuksien ja kehittyvien joukkoliikenneyhteyksien ansiosta. Esimerkiksi monipuolinen urheilupuisto, läheinen Sipoonkorven kansallispuisto ja Håkansbölen kartanomiljöö tarjoavat mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon. Hakunilan liikenneyhteydet ovat toimivat ja suunnitteilla oleva pikaraitiotie Tikkurilan suuntaan parantaa joukkoliikenneyhteyksiä entisestään.

Esikaupunkien kehittäminen yhteinen tavoite

YIT:n visio on ”enemmän elämää kestävissä kaupungeissa” - niin kaupunkikeskustoissa kuin esikaupunkialueilla. Esikaupungeissa tämä voi tarkoittaa sekä korjausrakentamista että uudisrakentamista. Tavoitteena on parantaa elinympäristön laatua ja viihtyisyyttä sekä lisätä alueen asukasmäärää ja sitä kautta myös palveluiden kysyntää ja tarjontaa. Usein kehittämiseen liittyy myös pysäköinnin uudelleenjärjestelyjä.

”Hakunilassa on paljon potentiaalia ja täydennysrakentamisen avulla kehitystä voidaan vauhdittaa. Yhteishankkeessa voimme myös kehittää aluekehityksen konseptiamme edelleen”, kertoo YIT:n kaupunkikehityksestä vastaava johtaja Juha Kostiainen.

SATO on ollut rakennuttamassa Hakunilaa 1970-luvusta alkaen ja SATOlla on alueella omistuksessaan paljon vuokra-asuntoja. SATO panostaa Hakunilan alueen kehittämiseen monella tavalla: alueella olemassa olevien SATOn vuokrakotien peruskorjaukset ovat käynnistyneet viime vuosina ja täydennysrakentamishankkeet tuovat alueelle uutta asuntokantaa.

”Olemme olleet tiivisti mukana Hakunilan kehittämisessä ja haluamme myös panostaa Hakunilan tulevaisuuteen. Alueen toimivat liikenneyhteydet ja palvelut luovat hyvän perustan kehittää naapurustoa, joissa ihmiset viihtyvät ja arki sujuu”, SATOn investoinneista vastaava johtaja Antti Aarnio sanoo.

M2-Kodit on Y-Säätiö-konsernin kokonaan omistama, kohtuuhintaiseen ARA-vuokra-asumiseen keskittynyt yhtiö. M2-Kotien tavoite on tarjota vuokrakoteja, joihin asukkailla on varaa.

”Haluamme rakennuttaa kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja hyvien kulkuyhteyksien varrelle. Hakunila on kehittyvä ja mielenkiintoinen alue, jossa on tarvetta vuokra-asunnoille jatkossakin”, Y-Säätiö-konsernin omistaman M2-Kotien rakennuttamisjohtaja Pekka Kampman sanoo.

Mitä suunnitellaan

Suunnitteilla olevalla Hiirakkokujan alueella on SATOn, M2-Kotien ja As Oy Hiirakkokujan omistamia kiinteistöjä. YIT sekä maanomistajat ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen alueen kehittämisestä yhtenä kokonaisuutena, mikä mahdollistaa kaikkien kannalta toimivien ratkaisujen suunnittelun esimerkiksi pysäköinnin osalta.

YIT:n, SATOn ja M2-Kotien tavoitteena on rakentaa uusia asuntoja monipuolisella hallintamuotojakaumalla. Alueelle suunnitellaan vapaarahoitteista omistusasumista, vapaarahoitteista ja korkotuettua vuokra-asumista sekä osuuskuntamallilla toteutettavia osaomistusasuntoja.

Hakunilan täydennyskaavojen ensimmäisiä uusia asuntoja päästäneen rakentamaan vuonna 2020-2021.

Lisätietoja antavat:
Juha Kostiainen, johtaja, kaupunkikehitys, YIT Oyj, puh. 0400 721 475, juha.kostiainen@yit.fi
Antti Aarnio, liiketoimintajohtaja, Sato Oyj, puh. 020 134 4200, antti.aarnio@sato.fi
Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 oikaistu pro forma -liikevaihtomme oli noin 3,2 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä www.yitgroup.com/fi